Ja, ook jouw webshop heeft SEO optimalisatie nodig

Ja, ook jouw webshop heeft SEO optimalisatie nodig

Webshop seo optimalisatie illustratie

Webshops zijn net zoals elk ander bedrijf afhankelijk van een sterke onlineaanwezigheid en branding om succes te behalen. Een van de belangrijkste aspecten hiervan is zoekmachineoptimalisatie (SEO). Maar waarom is SEO nou precies zo belangrijk voor webshops?

Wees vindbaar

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat de meeste klanten die online winkelen zoeken naar producten via zoekmachines. Als jouw webshop niet organische goed gevonden wordt, dan mis jij de kans om deze klanten aan te trekken. Door middel van het investeren en implementeren van SEO kun jij ervoor zorgen dat je webshop hoger in de zoekresultaten(SERP) komt te staan.

  Organische webshop SEO groei chart

Ga de SEO strijd aan met concurrerende webshops

Ten tweede is het belangrijk om te weten dat er veel concurrentie is op de loer ligt in de meeste branches voor webshops. Als jouw webshop niet goed gevonden wordt, dan is de kans groter dat je concurrent wel gevonden wordt. Investeer jij dus niet een SEO, dan maak jij het alleen maar gemakkelijker voor de concurrent omdat hij tegen niemand hoeft op te boksen. Ga deze strijd dus aan, ook al lijkt de tocht lang. Er zijn altijd manier om hele slimme SEO te implementeren, met als voorbeeld het focussen op long-tail keywords.

Wordt niet comfortabel, blijf werken aan de weg

Ten derde is het belangrijk om te weten dat SEO een continu proces is. Als je eenmaal een goede positie in de zoekresultaten hebt, dan moet je deze positie blijven verdedigen. Dit kan gedaan worden door middel van het regelmatig updaten van de inhoud van je webshop, het verbeteren van de technische aspecten van je webshop en het actief zijn via een blog of sociale kanalen.

In Business, You’re Either Growing Or You’re Dying

Waar jij moet beginnen met je webshop SEO optimalisatie

Om te beginnen met SEO voor je webshop, raad ik je aan eerst de optimalisatie uit te voeren van technische aspecten van je webshop, zoals het hebben van een duidelijke structuur. Hiermee bedoel ik een duidelijk navigeerbare website tussen alle producten die je aanbiedt en het hebben van interne links tussen de verschillende pagina’s. Staat dit allemaal? Ga je dan richten op het creëren van unieke en relevante content, het schrijven van SEO-teksten, adcopy’s en pakkende product omschrijvingen.

Als je op zoek bent naar meer tips en informatie over hoe jij jouw webshop kunt optimaliseren voor zoekmachines, dan is het makkelijkst om gewoon even met mij contact op te zoeken. Ik doe graag een audit over je website samen met jou.

Interne links en het effect wat ze hebben op webshop product conversies

Het is van groot belang om interne links te implementeren in de structuur van je website. Omdat deze bijdragen aan het navigatie gemak en gebruiksvriendelijkheid van je website voor zowel Google-crawlers als je website bezoekers/klanten. Echter, moet jij je wel realiseren dat te veel interne links een negatief effect kunnen hebben op je conversies.

Conversieoptimalisatie, of Conversion Rate Optimization (CRO), is gericht op het verhogen van de verkoop resultaten die je behaalt uit je websitebezoekers/klanten. Stel dat iemand zoekt naar “AirPods kopen” en ze komen op je webshop terecht. Dan is het niet efficiënt om deze bezoeker af te leiden met interne links naar bijvoorbeeld een artikel over Apple zelf. Het is beter om de bezoeker te laten focussen op de op die koop intentie die zij op dat moment hebben. Ze zitten dan misschien nog wel op een Apple-pagina, maar kunnen zo afgeleid worden, met als gevolg een koop intentie die afdwaalt en emoties die overslaan in iets anders.

Veel webshop eigenaren breiden hun shop echter uit met teveel impressies naar interne en externe factoren. Hoewel deze bijdragen aan je SEO-strategie, kunnen ze een negatief effect hebben op de effectiviteit van je sales funnel. Dus, terwijl interne links belangrijk zijn voor de structuur en gebruiksvriendelijkheid van je website, is het belangrijk om een balans te vinden tussen het optimaal houden van je coneverise percentages van je sales en het perfect uitvoeren van SEO.

Hoe belangrijk is Webshop SEO optimalisatie voor online succes?

Als ondernemer weet je al natuurlijk dat investeren in marketing van groot belang is of soms zelf, een nessecary evil, om je webshop te laten groeien. Er zijn heel veel verschillende vormen van marketing waar je uit kunt kiezen, zoals socialmediamarketing, e-mailmarketing en betaalde zoekmachinemarketing. Maar er is één vorm van marketing die boven de rest uitsteekt als het gaat om het behalen van een hoge return on investment (ROI) en dat is zoekmachineoptimalisatie, of kortweg SEO.

SEO richt zich specifiek op de zoekopdrachten van je doelgroep. Meten is weten, als jij onderzoekt waar de pijnpunten van je doelgroep liggen en een expert bent op je gebied, dan kan jij als geen ander de oplossing aanbieden voor deze pijnpunten van de consument. In het leven dingen naar je toe laten komen of dingen drukken en forceren. SEO doet het eerste, mensen komen naar jou. Schreeuwende  advertenties zijn opdringerig, en veel consumenten houden hier niet van en slaan advertenties gelijk over.

Zoekmachines zoals Google zijn ontworpen om de meest relevante en waardevolle websites aan hun gebruiker te tonen. Google doet dit met uiterst complexe neurale netwerken, algoritmes en complexe formules. Hou jij je aan de richtlijnen van Google? Dan betekent dit simpelweg als je webshop goed geoptimaliseerd is voor de zoekmachines, dat jij het verkeer naar je toe zal gaan trekken van die velen internet gebruikers, personen die echt geïnteresseerd zijn in wat je aan te bieden hebt.

Lange termijn effect SEO vs SEA chart

Het langetermijneffect van webshop SEO optimalisatie

Daarnaast heeft SEO een lange termijn rippel effect. Wanneer je eenmaal een hoge posities in de zoekresultaten hebt behaald, zal er iets minder inspanning gedaan hoeven te worden dan voorheen. Waarom: Google vertrouwd je website nu, vertrouwen is van groot belang bij de zoekmachines. Als ze eenmaal hebben besloten dat jij een autoriteit bent op dat gebied, en dat jij de juiste gebruikers ervaring aanbiedt en ervoor zorgt dat de eindgebruikers van de zoekmachine tevreden zijn met de diensten die jij aanbiedt. Dan zal je in de toekomst veel gemakkelijker ranken met alle nieuwe product pagina’s die je aanmaakt.

Dit maakt SEO in tegenstelling tot andere vormen van marketing een veel kosteneffectievere over de lange termijn om jouw merk zichtbaar te houden voor klanten.

Een ander groot voordeel van SEO is, dat het een van het hoogste ROI’s aanbiedt van alle online marketingtechnieken. Dit komt omdat het gericht is op het aantrekken van organische verkeer, dat bijna altijd kwalitatief website verkeer is. Vergelen met verkeer dat wordt aangetrokken door betaalde advertenties of methodes zoals e-mails versturen. Dit betekent dat jouw website meer relevante bezoekers zal aantrekken die meer geneigd zijn om jouw producten of diensten te kopen en misschien zelfs jouw merk op de voet gaan volgen.

Voordelen van Webshop SEO optimalisatie voor je webshop

De vier grootste voordelen samengevat.

  • Meer verkeer:
    Door jouw webshop hoger in de zoekresultaten te laten ranken, trek jij natuurlijk meer bezoekers naar je webshop. Dit betekent dat je meer potentiële klanten hebt die geconverteerd moeten worden naar betalende klanten. Eenmaal op je website, kun je deze bezoekers verleiden door middel van conversie-optimalisatie technieken zoals een duidelijke call-to-action of een sales gerichte landingspagina. Daarnaast kan je met behulp van e-mailmarketing, retargeting en socialmediamarketing campagnes, je bezoekers opnieuw in de sales funnel leiden. Hierom is SEO een essentieel onderdeel voor een succesvolle webshop. SEO biedt een ​​consistente stroom van gerichte bezoekers aan om in te vissen. Bezoekers die je vervolgens kunt converteren in klanten en leads. En met goeie after-service ook zal behouden als klant.
  • Lagere kosten voor acquisitie:
    Door jouw webshop hoger in de zoekresultaten te laten ranken, hoef je minder geld uit te geven aan acquisitie inspanningen zoals betaalde advertenties. Dit resulteert uiteindelijk in lagere marketingkosten en een hogere ROI. Het is belangrijk om te realiseren dat Webshop SEO optimalisatie geen eenmalige inspanning is, maar een continu proces. Door jouw webshop regelmatig te updaten met unieke en relevante inhoud, blijft jouw webshop gevonden worden door zoekmachines en blijf je voorop lopen in de concurrentie met andere webshops.
  • Merkbewustzijn:
    Door jouw webshop hoger in de zoekresultaten te laten ranken, wordt jouw merk meer zichtbaar voor zoekmachinegebruikers. Dit kan leiden tot meer merkherkenning en loyaliteit.
  • Meer gespendeerde tijd op de website.
    Als je webshop gemakkelijk te gebruiken is en navigeerbaar is tussen alle relevante content die je aanbiedt, zullen gebruikers langer op je website blijven. Dit kan ook weer leiden tot meer verkopen en een betere gebruikerservaring.

De beste tools voor webshop SEO optimalisatie

Het meten van het succes van je investering in zoekmachineoptimalisatie is net zo belangrijk als het implementeren van SEO-strategieën zelf. Als je niet weet of je SEO-inspanningen succesvol zijn, dan weet je niet of je je inspanningen moet verhogen of verminderen. Er zijn talloze manieren om de prestaties van je SEO inspanningen te meten, maar twee van de meest populaire zijn Google Analytics en Google Search Console. Voor het creëren en implementeren van webshop seo optimalisatie strategieën raden wij je SEMrush & Sreaming Frog aan.

Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool van Google die je inzicht geeft in hoe bezoekers je website gebruiken. Met Analytics kun je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je website krijgt, de bounce percentages, conversies d.m.v Google tag manager, hoe ze op je website terechtkomen en hoe lang ze op je website blijven, uit welk land ze komen, op welke pagina ze zich real time bevinden en zelfs welk OS ze gebruiken op hun telefoon, tablet of computer. Dit kan je helpen om te zien of je SEO-inspanningen leiden tot meer verkeer en betere gebruikerservaring. 

Google Search Console

Google Search Console is een andere gratis tool die je inzicht geeft in hoe zoekmachines je website zien. Met Search Console kun je bijvoorbeeld zien hoe vaak je website wordt getoond in zoekresultaten, welke zoekwoorden het meeste bijdragen aan al het verkeer naar je website dat via Google komt en welke pagina’s problemen hebben met de indexering of andere problemen zoals crawlability. Search console heeft een duidelijk overzicht bij het kopje “prestaties” Hier kan je al heel simpel zien of je SEO-investering leidt tot een hogere positie in zoekresultaten, meer impressies en natuurlijk meer clicks.

Semrush 

Mijn favoriete programma: SEMrush. Semrush is een geweldig hulpmiddel voor als jij op zoek bent naar een manier om je webshop SEO te optimaliseren. Het biedt een breed scala aan functies aan, waaronder zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en website-auditing. Met de zoekwoordonderzoekfunctie kan je ontdekken welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor jouw webshop en hoe je het beste kunt concurreren tegenover je concurrenten i.v.b.m. gevonden zoekwoorden en termen.

Screaming frog

Screaming Frog is een geweldige tool voor webshop SEO. Het is een programma dat je helpt bij het analyseren van je website en het opsporen van technische problemen. Het is een beetje als een zoektocht, waarbij je op zoek gaat naar dingen die niet helemaal in ordescreaming frog logo zijn op je website. Denk bijvoorbeeld aan gebroken links, dubbele inhoud of foutieve redirects. Eenmaal gevonden, kun je deze problemen verhelpen en zo je zoekmachine optimalisatie verbeteren. Screaming Frog is eenvoudig te gebruiken en geeft je een duidelijk overzichtvan wat er op je website aan de hand is. Zo kun je met gerust hart je webshop verbeteren en ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt door zoekmachines en daarmee uiteindelijk meer verkoop.

Case studie: succesvol met SEO

Het bekijken van case studies van succesvolle webshops met zoekmachineoptimalisatie is een geweldige manier om inspiratie op te doen en te zien hoe andere bedrijven het aanpakken. Een van de meest indrukwekkende voorbeelden van een website die succesvol is met SEO is Byrdie.

Byrdie is een online platform voor schoonheidstips en productrecensies. Door het gebruik van zoekmachineoptimalisatie is het bedrijf erin geslaagd om een groot publiek aan te trekken en een hoge positie in zoekresultaten te behalen voor veel relevante zoekwoorden. Dit heeft geleid tot een toename van het verkeer naar de website en een groei van de verkoop van aangesloten producten.

Lees de volledige case studie gemaakt door Terakeet over Byrdie. Het is je tijd meer dan waard!

Content is en blijft koning

Een van de redenen waarom Byrdie zo succesvol is met SEO, is omdat zij een sterk merk hebben opgebouwd met unieke en relevante inhoud. Door regelmatig blogs, video’s en productrecensies te publiceren, zo worden zoekmachines en gebruikers constant geïnformeerd en geïnspireerd.

Door het bestuderen van de strategieën zoals die van Byrdie, of andere succesvolle andere webshops. Kan jij bruikbare informatie inwinnen en deze implementeren in je eigen webshop. Hier zijn de belangrijkste punten die je kunt toepassen op je eigen webshop:

  • Maak gebruik van unieke en relevante inhoud:
    Door regelmatig blogs, video’s en productrecensies te publiceren, kun je je bezoekers geïnformeerd houden en zoekmachines overtuigen van de waarde van je website.
  • Werk aan technische aspecten van je website:
    Door een snelle laadtijd en een efficiënte code structuur te behouden, kun je zoekmachines helpen bij het crawlen en indexeren van je website. En hou je bezoekers blij, wie houdt er nou niet van lage laadtijden.
  • Bouw een sterk merk met een identiteit en verhaal op:
    Door een sterk merk op te bouwen, kun je een grotere loyaliteit van je bezoekers creëren en zoekmachines overtuigen van de waarde van je website.

content seo marketing plan chart

Content marketing voor een webshop

Contentmarketing is iets wat heel belangrijk is als je je webshop wilt laten groeien. Volgens onderzoeken is contentmarketing 62% goedkoper dan andere manieren van reclame maken en je krijgt er drie keer zoveel bezoekers mee. Bovendien zijn mensen die via contentmarketing op je webshop komen, zes keer meer geneigd om iets te kopen dan mensen die via andere manieren op je webshop komen.

Veel experts geloven dat contentmarketing de toekomst is. Een slimme manier om de voordelen van een website naast je webshop te behouden, is door je webshop puur als winkel te gebruiken en een subdomein met een blog te maken. Zo kan je blogs schrijven, leuke filmpjes maken, mensen uitnodigen om iets te zeggen onder je blogs, koppelen met social media en gegevens verzamelen voor je nieuwsbrief.

De conclusie

Het lijkt erop dat we hebben vastgesteld dat SEO voor webshops niet alleen noodzakelijk is, maar ook algehele slimme zet voor je webshop. Door zoekwoorden te optimaliseren, goeie content te publishen, interne links te gebruiken, perfecte product omschrijvingen te maken en de juiste software te gebruiken. Zo kan jij ervoor zorgen dat je webshop bovenaan in zoekresultaten van Google komt te staan. Maar laten we niet vergeten dat het niet alleen gaat om zoekresultaten, het gaat ook om het aantrekken van de juiste bezoekers en het verhogen van het conversie percentage door middel van het toepassen van een sales funnel. Lees hier hoe je een sales funnel kan maken door middel van Topical Clusters.

Hulp nodig bij de SEO optimalisatie van je webshop?

Als je hulp nodig hebt bij het verbeteren van de SEO van je webshop, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.

Logo, Marketing, Website

020 30 86 777

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *