Online Adverteren – Pay Per Click (PPC) Campagnes op Google of Socials

Online Adverteren – Pay Per Click (PPC) Campagnes op Google of Socials

Online adverteren, Marketing

Als je overweegt om online te adverteren en meer te weten wilt komen over PPC-campagnes, lees dan verder!

Pay-per-click advertising, ook wel PPC genoemd, is een vorm van online adverteren. Waarbij de adverteerder betaalt elke keer dat er op zijn advertentie wordt geklikt.

Wat zijn PPC-advertenties precies?

Pay per click wordt voornamelijk gebruikt voor zoekadvertenties. Dit is wanneer er wordt betaald om een ​​link bovenaan de pagina met zoekresultaten van de zoekmachine te laten verschijnen voor uitgekozen zoekwoorden. Het kan ook worden gebruikt voor advertenties op sociale media en display-advertenties zoals je tegenkomt op Youtube bijvoorbeeld.

Voor online adverteren wordt voornamelijk gebruikt voor zoekmachine advertenties. De advertenties worden bovenaan de pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP) weergegeven voor het zoekwoord waarop is geboden. De advertentie ziet eruit als organische zoekresultaten, maar in tegenstelling tot organische resultaten worden gesponsorde zoekresultaten gemarkeerd als advertenties.

Online adverteren op sociale media biedt ook de mogelijkheid om advertenties weer te geven met een PPC model. PPC kan ook worden gebruikt voor display-advertenties (die voornamelijk in het Google Display Netwerk worden weergegeven), maar in de realiteit worden bij deze advertenties vaker een CPM-model (kosten per 1000 vertoningen) toegepast.

Soorten PPC-advertenties

Betaalde zoekadvertenties:

PPC wordt voornamelijk gebruikt voor zoekadvertenties. Dit is wanneer je betaalt om jouw advertenties te laten verschijnen als links op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines voor gekozen zoekwoorden en gestelde vragen.

Betaalde zoekadvertenties zien eruit als organische zoekresultaten, maar worden helemaal bovenaan de resultatenpagina weergegeven en worden gemarkeerd als een advertentie. De lijst toont de titel van de inhoud, een link en een meta beschrijving.

Hoewel inspanningen voor organische zoekmachine optimalisatie (SEO) nooit gestopt moeten worden om zich volledig te richten op betaald adverteren, kan het wel een geweldige aanvulling zijn op elkaar.

Je kan het bijvoorbeeld gebruiken om ervoor te zorgen dat je bovenaan de zoekmachine resultaten staat voor zoekwoorden die het meest relevant en aller belangrijkst zijn voor jou. Terwijl je ook organisch goed probeert te scoren. Of gebruik het voor woorden waar je moeilijk organisch op scoort door hoge concurrentie van anderen partijen.

 

Web-display-advertenties:

Zie hier een voorbeeld van een display advertentie op youtube:

Youtube display ad

Web advertenties gebruiken ook PPC, maar kosten per 1000 impressies komen vaker voor. Beide zijn mogelijk.

 

Social Media Advertenties:

Een Facebook-advertentie voor een plantaardige maaltijdservice
Advertenties op sociale media, zoals deze Facebook-advertentie, kunnen een PPC-prijsmodel gebruiken

Bovendien kunnen PPC-campagnes op sociale media worden uitgevoerd. Het belangrijkste type advertentie dat in sociale PPC-campagnes wordt gebruikt, zijn native-advertenties die eruitzien als gewone in-feed-berichten, maar worden gesponsord. Facebook-advertenties die aan de zijkant van de hoofdfeed worden weergegeven, kunnen ook PPC gebruiken. Ook hier wordt CPM vaak gebruikt.

Het is waarschijnlijker dat PPC wordt gebruikt als u op links wilt klikken. Advertenties op sociale media kunnen om andere redenen worden geplaatst, zoals voor engagement doeleinden. In dat geval is CPM
waarschijnlijker worden gebruikt.

Hoe werkt Online Adverteren met PPC?

Het starten van een PPC-campagne begint met het kiezen van de zoekwoorden die je wilt targeten en vervolgens op deze te bieden.

In tegenstelling tot reguliere veilingen houdt Google Ads niet alleen rekening met de prijs die wordt geboden. Daarbij komt nog dat de adverteerder met de hoogste ‘advertentierangschikking’ meer advertentieruimte krijgt.

De advertentierangschikking wordt als volgt berekend:

Het maximum bod op basis van kosten per klik x advertentie kwaliteitsscore.

De advertentie kwaliteitsscore  is een meting van de relevantie (in relatie tot je zoekwoord) van de webpagina die je wilt promoten. Naast relevantie worden, click trough rate(CTR) & gebruikerservaring ook overwogen.

Vanwege deze berekening moet ervoor gezorgd worden dat de inhoud die je wilt adverteren, voordat je gaat bieden op zoekwoorden. Klaar staat op je website geoptimaliseerd en wel.
De advertentie kwaliteitsscore wordt samen met een maximumbod in aanmerking vergeleken om het speelveld voor advertenties een beetje gelijk te maken. Dit zorgt er voor dat de meest waardevolle inhoud wordt getoond, in plaats van alleen inhoud van de bedrijven met de grootste marketing budgetten.

Online Adverteren, Marketing

Voordelen van online adverteren met Pay-Per-Click

  • Getoonde statistieken zijn erg goed voor het volgen van de campagne

Met PPC-advertenties kun je gemaakt acties op jouw advertentie goed bijhouden. Uiteindelijk na het inwinnen van meer informatie kan je er uit op maken welke advertenties en aanbiedingen het beste werken. Door een tracking link te gebruiken, kunt je ook nog zien hoeveel daarvan uiteindelijk zijn geconverteerd op een vooraf bepaalde actie.

  •  Je betaalt alleen voor echt verkeer

In tegenstelling tot prijzen per aantal vertoningen (CPM), betaalt je alleen voor degenen die op de advertentie reageren door te klikken en naar uw bestemmingspagina te gaan. Dit maakt het waarschijnlijker dat je een goede ROI behaalt (ook wel rendement op advertentie-uitgaven genoemd) in vergelijking met het uitvoeren van CPM-campagnes. Zelfs als bezoekers niet converteren, krijgt je met elke klik web verkeer, dus profiteert je altijd de uitgaven.

  • Gelijk hoog scoren in de zoekmachine resultaten voor concurrerende zoekwoorden. Zoals eerder verteld, kan het uitvoeren van zoekcampagnes jou helpen om goed te ranken voor concurrerende zoekwoorden.

Dit kunnen zoekwoorden zijn waaraan je werkt om organisch te ranken of zoekwoorden waarvoor je organisch niet kunt ranken omdat ze worden gedomineerd door websites met een hoge domein autoriteit.

Nadelen van PPC

  • Het kan in sommige gevallen duur zijn. In vergelijking met andere vormen van digitaal adverteren kun je met PPC veel sneller door je budget heen gaan,
  • Je hebt een goed begrip nodig van hoe het proces werkt.
  • Klikken duiden niet noodzakelijkerwijs op aankoopintentie

Tot 27% van de klikken op PPC-advertenties zijn per ongeluk. Dit betekent dat u betaalt voor iemand die nooit van plan was iets bij u te kopen of geïnteresseerd was in uw aanbod. Deze personen hebben waarschijnlijk ook een negatief effect op uw bounce rating.

De verschillende PPC-advertentieplatforms

De meeste PPC-campagnes op Google uitgevoerd. Deze campagnes worden opgezet via Google Ads. Je kan ook Microsoft Ads en sociale netwerken zoals Facebook & Instagram gebruiken voor PPC-campagnes.

Google-advertenties
Adverteren via het advertentieplatform van Google genaamd Google Ads. Voor PPC-campagnes, is dit de meest populaire keuze.

PPC-campagnes zijn over het algemeen betaalde zoekadvertenties en Google is de grootste zoekmachine, waardoor het het populairste platform is om voor dit soort advertenties te gebruiken.

Google Ads is niet alleen een platform met veel verkeer, maar het gebruikers gemak is ook goed. De meeste zoekwoorden zijn echter zeer concurrerend. Dit betekent dat je mogelijk behoorlijk wat moet bieden en weten wat je doet om ervoor te zorgen dat je je investering eruit haalt.

Bing-advertenties (Microsoft-advertenties)
Het uitvoeren van PPC-campagnes op Bing via Microsoft Ads is een soortgelijk proces als het uitvoeren van campagnes op Google. Dit platform heeft veel minder verkeer, maar als gevolg daarvan is het minder concurrerend en zal de gemiddelde kosten per klik lager zijn.

Facebook-advertenties
Veel advertentiecampagnes op sociale media, waaronder die op Facebook, worden geprijsd met behulp van CPM. Facebook biedt echter wel de mogelijkheid om PPC-campagnes uit te voeren. Onder dit prijsmodel hebben ze zowel display- als native (in-feed) advertentie-opties. Via Advertentiebeheer kun je deze campagnes uitvoeren op Facebook of Instagram.

Andere kostenmodellen voor digitale advertenties
Als PPC niet geschikt lijkt voor jouw campagne, overweeg dan enkele van de volgende prijsmodellen, inclusief de besproken CPM.

Soorten campagnes

Kosten per 1000 vertoningen (CPM)

Als u het CPM-prijsmodel gebruikt, betaalt u voor elke 1000 impressies die de advertentie ontvangt. Je wordt uitsluitend voor deze vertoningen in rekening gebracht, of er nu op de advertentie wordt geklikt of niet.

Dit model wordt over het algemeen gebruikt voor web- en sociale display-advertenties. Dit model is beter om te gebruiken als uw advertentiedoel is om  naamsbekendheid te vergroten en om mensen meer bewust te maken over de aanwezigheid van uw merk.

Kosten per acquisitie (CPA)

Kosten per acquisitie campagnes zijn zo opgezet dat u pas betaalt als een individu een vooraf bepaalde actie heeft uitgevoerd.

Dit model brengt geen kosten in rekening voor alleen vertoningen. Je kan het zien als gratis weergaven van uw advertenties en verkeer naar uw bestemmingspagina. Alleen bij een gemaakt conversie zullen de kosten aanzienlijk hoger liggen dan bij de andere methodes.

Het gebruik van CPA biedt ook een goede ROI, omdat u alleen betaalt wanneer een conversie (niet per se een verkoop, alleen de gewenste actie) plaatsvindt. Naast verkoop kan dit onder andere het downloaden van een app of het aanmelden voor een e-maillijst zijn.

Sommige acties kunnen onder andere namen vallen zoals Cost Per Install (CPI) voor de installatie van een app of Cost Per Download (CPD) voor het downloaden van een product of installatie van een programma.

Kosten per weergave (CPV)

Kosten per weergave worden gebruikt voor videoadvertenties. Zoals het klinkt, betaal je voor elke weergave van je
video.

 

Tot slot

Het uitvoeren van een PPC-campagne vereist planning.

Je moet er niet alleen voor zorgen dat de Ad-copy van je online advertentie on point is, wat je aanbied moet ook duidelijk zijn. Daarbij komt ook dat de zoekwoorden waarop je biedt relevant zijn en dat de content waar je naar toe linkt van hoge kwaliteit is.

Indien succesvol, kunnen PPC-campagnes een geweldig rendement opleveren tegen niet te hoge kosten.

Als u een PPC-campagne wilt uitvoeren of gewoon wilt beginnen met digitale advertenties in het algemeen, kunnen wij je uiteraard helpen. Het laten zien waar je precies moet beginnen, of stellen van doelen en het optimaliseren van jouw campagnes.

Neem vandaag nog contact op voor meer informatie. Het is altijd vrijblijvend!

Blijf op de hoogte van Marketing

Marketing is altijd in ontwikkeling. Lees de nieuwste inzichten van ons team van experts in onze blog. En bekijk ons volledige aanbod aan Marketing-services om te zien hoe wij als ondernemend digitaal marketingbureau merken en winstcijfers kunnen laten groeien. Heeft u een vraag?  Praat met ons team!

  • Info@Elementmarketing.nl
  • 020 – 30 86 777

Logo, Marketing, Website

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *