Zeven punten die de toekomst van Marketing gaan beïnvloeden

Tijdens een recent gesprek werd mij gevraagd wat de toekomst van marketing zal bepalen. De toekomst proberen te voorspellen is altijd een slippery slope; de meesten van ons zijn er vreselijk slecht in. Maar als ik zou moeten wedden op wat de nabije toekomst voor ons gaat brengen. Dan zou ik mijn aandacht geven aan deze volgende zeven punten.
1: Een toenemende complexiteit in de aankoopbeslissingen van consumenten
Consumenten gebruiken tientallen media om aankoopbeslissingen te nemen. Het wordt steeds moeilijker om mensen die bepaalde producten kopen in een hokje te plaatsen. Consumentencategorieën zoals mainstream, of high end en low end, beginnen te verdwijnen. Segmentering wordt steeds ingewikkelder. Dezelfde klant kan tegelijkertijd een high end product en een low end product kopen. Tegenwoordig kun je gemakkelijk iemand vinden die een RyanAir-Vlucht van Londen naar Milaan boekt om een Gucci-tas te kopen. Mensen kiezen de consumptiegoederen die zij willen kopen met een mix van emoties en rationaliteit. Ze hebben misschien geen emotionele band met de luchtvaart en dus volstaat het goedkoopste product. Maar als het om een luxetas gaat, hechten ze misschien waarde aan traditie en vakmanschap.
2: Personalisering in productontwerp en communicatie zal de overhand krijgen
Dankzij big data, sociale media en flexibele productie leren steeds meer bedrijven om producten en ontwerpen op maat aan te bieden. Deze trend bereikt een groeiend aantal industrieën, waaronder de gezondheidssector. Terwijl farmaceutische bedrijven alle patiënten op min of meer dezelfde manier blijven behandelen, zullen ze binnenkort evolueren naar gepersonaliseerde medicatie op basis van onze verschillen, zoals leeftijd, geslacht, gewicht en medische voorgeschiedenis. Andere industrieën gaan of volgen dit voorbeeld ook al.
3: Mobiele communicatie wordt het centrum van marketing
Persoonlijke berichten op een telefoon, gericht op een specifieke consument. Hoewel het krijgen van een sms over een van je favoriete producten opdringerig kan lijken, is telemarketing dat ook en dat is nog niet verdwenen. Bedrijven gaan steeds meer via hun mobiele apparaten met consumenten communiceren. Ditmaal op een meer persoonlijke manier, dit voelt een stuk comfortabeler voor de consument en minder opdringerig.
4: Transparantie zal de relatie tussen merk en klant dicteren
Van Boeing tot KPMG, de lijst van in opspraak geraakte bedrijven wordt steeds langer. Bedrijven realiseren zich dat ze niet kunnen ontsnappen aan de transparantie die sociale media bieden. Meer bedrijven leren een harde les. Dat als ze niet eerlijk zijn, zij daarvoor de prijs zullen betalen: Niet alleen met forse boetes van de autoriteiten, maar ook in verloren loyaliteit en business van hun klanten.

5: Gepersonaliseerde data-gedreven marketing zal vriendelijker worden
Dankzij big data leren bedrijven ontzettend veel over wie je bent en wat je leuk vindt. Ze zullen steeds beter worden in het uitzoeken van hun doelwit. Helaas is spam nog niet verdwenen, maar de bedrijven die uitvinden hoe ze kunnen stoppen met hun one-size-fits all boodschappen. En mensen op een meer zinvolle manier gaan benaderen, zullen winnen in de toekomst.
6: Nauwkeurigere statistieken zullen blijven verschijnen
Tot voor kort was het voor marketeers vaak een grote uitdaging om de impact precies te meten. Tegenwoordig zijn er veel manieren om online activiteit te meten via analytica. Maar veel daarvan zijn nog niet helemaal zinvol. Facebook werd onlangs betrapt op het vergroten van gegevens over hoeveel video’s werden bekeken op zijn platform. Net zoals Twitter die werd betrapt met velen neppe gebruikers. Denk eens aan de gevolgen voor adverteerders die dachten dat ze meer waar voor hun geld kregen! Metingen zullen waarschijnlijk nooit helemaal perfect zijn. Maar de technologie is aan het verbeteren. Zullen wij ooit weten wat het exacte koop traject is van een consument is die een specifieke advertentie bekijkt? En vervolgens de portemonnee trekt om een bepaald product te kopen? De tijd zal het leren, elk jaar is er wel weer wat nieuws.
7: De marketingorganisatie zal steeds meer verschuiven van digitale silo’s naar geïntegreerde teams
Een paar jaar geleden had je een digitaal team en aan de andere kant het marketingteam. Dat is niet meer van deze tijd. Digitaal moet nu een onderdeel zijn van alles, dus de twee moeten volledig geïntegreerd zijn. Bedrijven hebben niet per se een digitale strategie nodig, wat ze echt moeten weten is hoe zij digitale component toevoegen in het complexe proces van de consumenten beleving.
Blijf op de hoogte van Marketing
Marketing is altijd in ontwikkeling. Lees de nieuwste inzichten van ons team van experts. En bekijk ons volledige aanbod aan Marketing-services om te zien hoe wij als ondernemend digitaal marketingbureau merken en winstcijfers kunnen laten groeien. Heeft u een vraag? Praat met ons team!
- Info@Elementmarketing.nl
- 020 – 30 86 777



