Google Ranking Algoritme Update Augustus 2022

Google heeft een nieuwe grote search ranking algoritme update aangekondigd genaamd: Helpful Content Update.
Deze update zal volgende week van start gaan, en zal zich richten op inhoud die niet nuttig is voor mensen.
De helpful content update wil inhoud die niet is geschreven om mensen te informeren minder te laten scoren in de zoekmachines. Google heeft gezegd dat deze update “inhoud zal aanpakken die voornamelijk lijkt te zijn gemaakt om alleen goed te scoren in zoekmachines.” De update zal “helpen ervoor te zorgen dat niet-originele, lage-kwaliteit inhoud niet hoog scoort in zoekmachines,” Dus als je content schrijft met het doel om zichtbaarheid in zoekmachines en verkeer te genereren, zou je hierdoor geraakt kunnen worden.
Ik ben van mening dat deze update ervoor zal zorgen dat de manier waarop SEO strategieën worden uitgevoerd weer zal worden veranderd. Net zoals bij Panda en Penguin updates destijds.

Google Helpful Content Update feiten op een rij.
Hier zijn de belangrijkste dingen die we op dit moment weten:
- Naam: Google Helpful Content Update
- Startdatum: 25 augustus
- Uitrol: Het gaat ongeveer twee weken duren voor de volledige uitrol van de Google Helpful Content Update
- Doelen: De update beoordeeld content beter & hoger dat is gemaakt om mensen te helpen
- Straf: Google heeft het niet over een penalty gehad. Maar deze update zal zeker aan voelen als een penalty, voor sites die door de update getroffen zullen worden
- Site-breed: Dit is een algoritme voor de gehele site, dus de gehele site zal worden beïnvloed door deze update
- Het is geen core update: Velen zullen zeggen dat dit een core update is, maar dat is het niet.
- Impact: Google wilde niet vertellen welk percentage van zoekopdrachten of zoekopdrachten zal gaan worden beïnvloed door deze update. Maar Google vertelde dat het “zinvol” zou zijn. Ook zei Google dat dit meer gevoeld zal worden voor online-educatief materiaal, entertainment, winkelen, en tech-gerelateerde inhoud.
- Herstellen: Als je hierdoor getroffen bent, dan zul je naar je content moeten kijken en zien of jij deze kan verbeteren met het onderstaande advies van Google
- Herstel: Google werkt de scores constant bij, maar er is een time-out periode, en een validatie periode en het kan enkele maanden duren om te herstellen van deze update.
- Google vertelde zelf dat deze update een aanvulling is op Panda, die al vele jaren in het kernalgoritme zit ingebakken. Panda is dus nog steeds actief, maar deze update is een nieuwe. Misschien voelt het aan als Panda toen hij werd gelanceerd, maar blijkt toch wel anders in zijn werking te gaan.
Zelf denk ik dat deze update. Als we er jaren later op terugkijken, van dezelfde statuur zal zijn als de Panda update. De manier waarop het mensen dwingt hun SEO-strategieën te heroverwegen en veranderen.
Site-breed algoritme
Dit is een algoritme voor de gehele site. Wat betekent dat als het machine learning-algoritme bepaalt dat een relatief grote hoeveelheid van jouw inhoud onbevredigende of niet-helpende inhoud is. Het dus mogelijk is dat een site wordt gevlagd. En dat dus de rankings van jou gehele website negatief gaat beïnvloeden.
Volgens Google is het systeem voor het updaten van useful content geautomatiseerd en wordt inhoud regelmatig geëvalueerd. Het algoritme kijkt dus voortdurend naar inhoud en kent er scores aan toe. Maar dat betekent niet dat als je vandaag inhoud aanpast, dat een website morgen hersteld zal zijn. Google vertelde dat er een validatie periode is, een wachtperiode. Zodat Google erop kan vertrouwen dat je je inhoud echt bijwerkt. Zij willen dat je bewijst, over meerdere maanden – ja – meerdere maanden – dat je content daadwerkelijk nuttig is over de lange termijn.
Dit had Danny Sullivan van Google nog bij te voegen over Subdomains:

Hoe lang kan het duren voordat websites weer beter presteren
Google schreef dat het “zal blijven verfijnen hoe de classificator niet-helpende inhoud detecteert en verdere inspanningen zal leveren om people-first inhoud beter te belonen.” “Een natuurlijke vraag die sommigen zullen hebben is, hoe lang het gaat duren voordat een site het beter doet als het niet-helpende inhoud verwijdert? Websites die door deze update worden geïdentificeerd, kunnen een penalty over een periode van maanden op toegepast vinden. De classificator voor deze update werkt continu. Zodat hij zowel nieuw gelanceerde als bestaande sites in de gaten kan houden. Wanneer wordt vastgesteld dat de niet-helpende inhoud op de lange termijn niet is teruggekeerd. Is de classificatie niet langer van toepassing, voegde Google eraan toe.
Kortgezegd als je door deze update wordt getroffen, kan het maanden duren om te herstellen.
Een meaningful impact
Ik vroeg aan Google hoe groot deze update zal zijn. En Google vertelde me dat dit “dit is een betekenisvolle update voor heel Search is”. Google zei dat op basis van haar testen, dat het de grootste impact gaat hebben op online educatief materiaal zoals: kunst & entertainment, winkelen, en tech-gerelateerde content.
Google voegde eraan toe dat dit nu eerst wereldwijd wordt uitgerold voor Engelse zoekopdrachten. En ook dat het “van plan is om uit te breiden naar andere talen in de toekomst.” Een exacte tijd geven ze natuurlijk niet, maar de verwachting is dat dit al snel ook uitgerold zal zijn voor andere talen waaronder Nederlands natuurlijk ook.
Waarom brengt Google deze update uit? Nou, gebaseerd op de feedback die het zoekbedrijf heeft gekregen via de feedback link in Google Search, op sociale media, en op het internet. Zoekers zijn niet blij met de kwaliteit van sommige inhoud die ze ontdekken van content op Google. Dit is al jaren een bekend probleem. Dus dit is Google’s antwoord om die kwaliteitsproblemen te verbeteren.
“Hoe voorkom je dat je een zoekmachine-eerst aanpak kiest? Ja antwoorden op bijna alle of alle vragen is een waarschuwingsteken dat je opnieuw moet evalueren hoe jij de inhoud op jouw site creëert:”
Google heeft een rij van vragen gegeven. Deze kan jij aan jezelf stellen over je inhoud om te zien of het goed zal doen met deze Useful Content update:
- Is de inhoud vooral bedoeld om mensen van zoekmachines aan te trekken, in plaats van gemaakt voor mensen?
- Produceert u veel content over verschillende onderwerpen in de hoop dat een deel ervan goed zal presteren in de zoekresultaten?
- Maak je gebruik van uitgebreide automatisering om content over veel onderwerpen te produceren?
- Vat u vooral samen wat anderen te zeggen hebben zonder veel waarde toe te voegen?
- Schrijft je over dingen omdat ze trending lijken. En niet omdat u er anders over zou schrijven voor uw bestaande publiek?
- Geeft uw inhoud lezers het gevoel dat ze opnieuw moeten zoeken om betere informatie uit andere bronnen te krijgen?
- Schrijft jij een bepaald aantal woorden omdat jij hebt gehoord of gelezen dat Google een voorkeur heeft aan een bepaald aantal woorden?
- Heb je besloten om in een bepaald niche-onderwerp te duiken zonder enige echte expertise. Maar in plaats daarvan vooral omdat je dacht dat je er zoekverkeer mee zou krijgen?
- Belooft je inhoud een vraag te beantwoorden die eigenlijk geen antwoord heeft. Zoals suggereren dat er een release datum is voor een product, film of TV show wanneer er geen datum is bevestigd?
Ben jij voorbereid voor deze aankomende veranderingen?
Mochten jij nog met vragen zitten of niet weten hoe dit het beste aangepakt kan worden met betrekking tot jouw eigen onderneming. Schroom dan niet om contact met ons op te zoeken.
- Info@Elementmarketing.nl
- 020 – 30 86 777
- Plan een afspraak in op de kalender
Blijf op de hoogte van SEO & Marketing
SEO & Marketing zijn altijd in ontwikkeling. Lees de nieuwste inzichten van ons team van experts en bekijk ons volledige aanbod aan SEO-services om te zien hoe wij als ondernemend digitaal marketingbureau merken en winstcijfers kunnen laten groeien. Heeft u een vraag? Praat met ons team!



